dinsdag 11 mei 2010

Cijfers die Spreken retail 2010

WAGENINGEN, 11 mei 2010 – De retail in Nederland staat onder grote druk. Meerdere branches hebben een zwaar 2009 achter de rug en kunnen niet nogmaals een jaar met rode cijfers aan. Die conclusie trekt Alfa Retailadviseurs in 'Cijfers die Speken Retail', de jaarlijkse analyse van de retailbranche. Alfa Retailadviseurs, onderdeel van Alfa Accountants en Adviseurs, is traditioneel sterk vertegenwoordigd in sport, wonen, optiek, media en mode. De vooruitzichten zijn nog onverminderd somber, concludeert Alfa Retailadviseurs. Ondernemers die durven te investeren in goed personeel, hebben betere papieren.

Kledingzakenhebben over het algemeen een matig jaar achter de rug. Vooral herenmode (min 2,5 procent in 2009) staat onder druk. Mannen blijken minder winkeltrouw te zijn, terwijl de betere mannenmerken in steeds meer winkels te koop zijn. Ook verliest het dominante kostuum, een omzetbrenger voor herenmodezaken, terrein ten koste van de casual look. Bij de damesmode bleef het verlies over 2009 beperkt tot 2,3 procent. Veel winkels zitten op te dure locaties in de winkelstraten en zien de huurlasten stijgen en de opbrengsten dalen.

De grootste klappen in de modebranche vielen bij de verkopers van bodyfashion: min 5,7 procent. Zo'n grote daling heeft de branche nog nooit genoteerd. De bodyfashionzaken lijken het slachtoffer te zijn van hun eigen succes. Een paar goede jaren hebben een aanzuigende werking gehad op nieuwe aanbieders, zodat het aantal verkooppunten te sterk is gestegen.


Sombere gezichten waren er ook in de woonwinkels. Na een zwart 2008 volgde een inktzwart 2009. Voor veel winkels is het parool overleven, maar de financiële buffers zijn sterk geslonken concludeert Alfa Retailadviseurs. Wel is er een tendens waarneembaar in de woonbranche dat specialisten het beter doen, door de deskundigheid en vakkennis van het personeel. Ook opticiens hebben het voorbije jaar niet positief afgesloten. Overigens is die ontwikkeling niet alleen maar te wijten aan de gevolgen van de recessie. Eind 2008 hebben veel Nederlanders nog met fiscaal voordeel een bril gekocht. Dit fiscale voordeel is in 2009 afgeschaft, wat de omzet in de optiekzaken sterk onder druk heeft gezet. Bovendien komen er meer spelers op de markt die het prijswapen hanteren.

Aanbieders van media, zoals boekhandelaren, zagen een 2009 dat vergelijkbaar was met het jaar ervoor. Wel komt de traditionele boekhandel steeds meer in de knel door de opkomst van internet en straks de e-reader.

Geen optimistische verwachtingen

Alfa Retailadviseurs is terughoudend over 2010. De verwachting is dat de markt verder onder druk zal komen te staan. Veel ondernemers hebben in het voorbije jaar al hun financiële buffers aangesproken. Meer snijden in de kosten is geen alternatief. Bovendien zou die ontwikkeling wel eens ten koste kunnen gaan van het enige wapen dat de winkelier nog rest: de kwaliteit van zijn personeel. Meer en meer ziet Alfa Retailadviseurs dat de deskundigheid en klantgerichtheid van verkoopmedewerkers het verschil kunnen maken. De vraag is of ondernemers die mening delen en bereid zijn om voldoende medewerkers op de vloer te houden of personeel te binden met opleidingen. Meer analyses van de retail zijn terug te vinden in Cijfers die Spreken Retail 2010, kijk voor meer informatie op http://www.cijfersdiespreken.nl/



///EINDE PERSBERICHT///
Redactie: als u meer wilt weten over dit persbericht kunt u contact opnemen met Robert Berendsen van Alfa Retailadviseurs, telefoon 033 2532100.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten